videoduur: 7 min. “Vindt de ALV dat het bestuur het komende jaar stappen moet zetten richting een fusie met Dames 55+?”
Carl Adams zei: Een fusie moet een oplossing zijn voor een probleem, voordeel bieden voor beide partners en zo min mogelijk nieuwe problemen opleveren.
75 Comments
Huib Preij
7/10/2019 22:34:24
Behalve een fusie kunnen we ook een zeer nauwe samenwerking aangaan. Als het toch een een fusie wordt dan zullen we duidelijke voorwaarden, afspraken moeten maken.
Reply
Jan Lenstra
28/10/2019 16:18:28
Als ik mij niet vergis, zijn het aantal dames- en herenteams, dat deelneemt aan de door de KNHB georganiseerde competities voor veterinnen /L(X)veteranen aan het slinken. Reden: clubs kunnen geen vertegenwoordigend team meer op de been brengen.
Reply
marius van den Bosch
28/10/2019 19:21:00
fusie heeft voordelen voor beide partijen.
Reply
Wil Dielis
7/10/2019 22:52:46
Klopt het dat er 2 ‘soorten’ NL 55+ Dames bestaan? Dan zou ik willen voorstellen dat deze eerst samenwerken of samenvoegen.
Reply
Dirk van Benthem
13/10/2019 19:52:47
Ja, dat klopt. MHN is er voor 35+ t/m 59. Daardoor een overlap bij D55+. Vanaf 2014 heeft MHN een D55+ team ingestuurd naar de EK's en WK's van de IMHA.
Reply
Reinier Verhoeven
7/10/2019 23:09:31
De strategische positie van onze vereniging richting KNHB en de rest van de (mondiale) hockeygemeenschap wordt door een fusie versterkt. Doen, dus! En wat mij betreft gaat de nieuwe vereniging ook 55+ mannen toelaten...
Reply
Huib Preij
8/10/2019 07:40:47
Het is maar de vraag of we door een fusie sterker staan. Na de fusie zijn we nog maar één, nu zijn we twee. En dat is met name in NL naar de knhb belangrijk waar we de masters (35-55)hebben, de D55 en H60+. Drie partijen dus. Naar de KNHB en de WMH wordt 1 iemand afgevaardigd en dat is nu Maarten van Rijn. Als we fuseren zijn er nog maar 2 partijen, en is onze positie die we samen met D55 kunnen innemen t.o.v. de Masters zwakker geworden. Denk dus goed na. Samen sterker is na een fusie NIET meer mogelijk.
Reply
Jelle Feitsma
9/10/2019 12:43:54
geheel eens.
Jelle Feiitsma
9/10/2019 12:40:38
mijns inziens wordt het een te groot gat voor wedstrijden.
Reply
T.H.James
8/10/2019 00:14:36
1. Ik ben sedert 1958 lid geweest van 3 verschillende Nederlandse MIXED hockeyclubs. NHC de 60+ers is de eerste, de enige en 4de hockeyclub waar ik lid van ben, die niet Mixed is. Daar krijg ik gemengde gevoelens bij.
Reply
8/10/2019 00:42:32
Heb me als lid van “de” adviescommissie door externe reden wat laat uitgesproken in deze. En het lijkt er op dat dit niet is doorgekomen dus daarom maar nog eens. M.i. is de 60-plussers opgericht om te doen wat we nou één keer leuk vinden om te doen....gewoon een potje hockey spelen met leeftijdsgenoten en daarna biertje, ballen en lekker kletsen over van alles en nog wat maar vooral over hoe het was, wie we kenn(d)en en waar en tegen wie we gespeeld hebben etc etc. Bij de clubs zijn daarvoor niet genoeg leeftijdsgenoten dus daarom zijn we hiermee begonnen. Alle argumenten over organisatorische vooral internationale aspecten zijn niet relevant. Dat is slechts voor een kleine groep waar ik overigens zelf toe behoor dus.... En als er bij de dames nou zoveel behoefte bestond aan iets soortgelijks dan was er daar toch inmiddels ook wel een iets groter bestand geweest. Dus .... gewoon lekker laten zoals het is en dan hoeft er ook niet gekeken te worden of “ uit dit samensmelten wel een optimaal rendement wordt gehaald”!!
Reply
Jelle Feitsma
9/10/2019 12:48:31
uit mijn hart gegrepen deze duidelijke conclusie.
Reply
Cor Berkhout
8/10/2019 08:54:25
Omdat ik geen enkele reden kan verzinnen om niet samen te gaan ben ik dus voor samengaan! Wordt het nog gezelliger en voor de dames nog meer structuur!
Reply
Huib Preij
8/10/2019 09:35:40
Als je geen reden hebt om tegen een fusie te zijn, wil dat nog niet zeggen dat je voor bent. Geen mening is ook een mening.
Reply
Jelle Feitsma
9/10/2019 12:50:21
ofwel onthoud je van mening en stem blanco.
Jan Willem Schuit
8/10/2019 09:14:52
Ik ben van mening dat zeker in deze tijd een fusie alleen maar voordelen kan opleveren. Bovendien waar kom je in de sport nog een scheiding tussen mannen en vrouwen tegen. Kortom groot voorstander van een fusie.
Reply
Huib Preij
8/10/2019 09:33:20
Jan Willem, ik ben nu zo benieuwd wat die voordelen zijn. Het is zo'n algemene kreet, zonder argument. Wat zijn de voordelen? Ik wil ze graag horen.
Reply
Fred Mente
8/10/2019 09:22:25
Ik ben een van de weinige 60plussers die de fusie met dames 55+ al veel verder heeft doorgevoerd dan wordt voorgesteld. Toegegeven met slechts 1 dan, maar dat is wel de voorzitter! Dus moet ik voorzichtig zijn met mijn standpunt.
Reply
Toon van Dam
8/10/2019 10:02:05
Rapportage met aandacht en waardering gelezen.
Reply
8/10/2019 09:34:11
M.i. is elke hockeyclub in Nederland gemengd en functioneert dat uitstekend.Vrouwelijke leden bekleden net zo goed bestuursfubcties als Heren dus beide zijn "evengoed"
Reply
eric wessel
8/10/2019 10:59:28
Hoewel ik geen spelend lid meer ben, heb ik wel een mening. Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen de aanwezigheid van dames. Heel vaak is dat toch al het geval. Het zal alleen een beperking zijn van het aantal verenigingen waar gespeeld kan worden i.v.m. het aantal velden. Of het een voordeel is met 1 i.p.v. 2 besturen te werken, kan ik niet beoordelen.
Reply
Gerard van Buren
8/10/2019 11:53:08
Feitelijk spelen we al tijden op dezelfde dagen en op vaak dezelfde velden. Dat bevalt mij prima! Fuseren dus.
Reply
Jan Kuyvenhoven
8/10/2019 12:26:59
Het lijkt mij mooi als deze laatste bestuurlijke scheiding tussen vrouwen- en mannenhockey "al" in 2020 te niet wordt gedaan.
Reply
Miguel Mendes de Leon
8/10/2019 13:26:32
Een fusie met D55+ lijkt mij een verstandige en aan te bevelen stap. Het verhoogt niet alleen de gezelligheid, maar is ook efficiënter. Bij fusie zullen de dames ongetwijfeld intensiever integreren, zodat je elkaar ook beter leert kennen.
Reply
Jan Herman ten Bruggencate
8/10/2019 13:45:12
Samen gaan is 1, maar samen zijn is iets anders. Mocht er een fusie/samenwerking komen, mag ik er toch van uit gaan dat de dames afdeling gaat groeien ....? Hoe wordt dit tijdens de OLW's logistiek opgevangen ? Kleedkamers zijn nu vaak al te krap/weinig, dito het aantal velden. Vervolgens borrelen als sardientjes in een blikje. Nergens meer een zitplek die meestal al door de scheidsrechters en dames zijn ingenomen. Lange wachtrijen bij de broodjes-/ snack corner, waardoor een half uur tussen 2 wedstrijden al erg krap begint te worden. Gezellig .....??? Een essentieel punt van aandacht. Gender neutrale toiletten en kleedkamers zullen dit ook niet oplossen.
Reply
Nico Remkes
8/10/2019 14:21:12
Niet fuseren. Levert een hoop gedoe op.
Reply
Herman van den Bosch
8/10/2019 14:22:04
Heren, het is niet meer van deze tijd dat er een scheiding is tussen vrouwen en mannen. In onze jeugd bestond er in Breda een hockey club van uitsluitend mannen ( Geen vrouwen en geen jeugd): Zwart-Wit. Hoelang is dat al niet geleden! Het is de hoogste tijd om deze inhaalslag te maken.
Reply
Nico van Dam
8/10/2019 14:39:19
Helemaal voor. Alleen ze mogen van mij ook jonger zijn.
Reply
Jan Willem Schouten
8/10/2019 16:28:38
Het gaat wel heel lang duren voordat we een evenwichtige vereniging worden. Een 80+ dameselftal ga ik niet meer meemaken.....
Reply
Bert Melief
8/10/2019 17:17:53
Voordelen:
Reply
Dolf van Moorsel
8/10/2019 23:19:54
Aan een fusie kleven altijd twee zaken: het zakelijke aspect en het andere aspect (hier: sportief en gezelligheid).
Reply
Henk Vogels
9/10/2019 10:18:30
(Grand)masters hockey evolueert internationaal en nationaal. De lijnen daarvoor zijn duidelijk; dames en heren hockey. Ik zie ook dat N.H.C. "De Zestigplussers" meer aan het uitgroeien is tot een hockeyplatform, waarin allerlei vormen van hockey tot uiting kunnen komen. Ik ben daarom sterke voorstander van een fusie met N.D.H.C. "De Vijfenvijftigplussers".
Reply
Hein Ziegenhardt
9/10/2019 10:47:51
Persoonlijk ben ik van mening dat samenwerking een versterking is.
Reply
Bob Hulst
9/10/2019 11:54:57
Ik vind het moeilijk. Enerzijds kan ik mij voorstellen dat we in organisatorische zin jegens derden partijen zoals KNHB en internationale organisaties een 'sterkere' positie kunnen innemen, anderzijds heb ik helaas ervaren dat 'heren' (hockey) clubs resp. teams door de toelating van dames hun specifieke 'mannen' sfeer verliezen, wat uiteindelijk leidde tot teloorgang. In mixed wedstrijdjes zie ik al helemaal niets eerlijk gezegd. Dan krijgen we een compleet andere beleving in gedrag etc. Ik ben nu 12 jaar met groot enthousiasme lid van de 60 plussers, niet alleen vanwege het gezelligheidshockey resp. het prestatieve deel maar zeker vanwege de eerdergenoemde derde helft na de OLW's. Ik voel me thuis tussen al die verschillende mannen, hun humor, de diepe gesprekken etc. Dames zijn hoe je het ook bekijkt nu eenmaal anders. Heel fijn en leuk maar ze veranderen absoluut de sfeer zoals die nu heerst in mijn beleving. Ik heb genoeg andere sociale verbanden waarbinnen ik het aanwezig zijn van dames hogelijk waardeer maar niet op 'mijn' OLW's. Resumerend:
Reply
Paul Couturier
9/10/2019 15:13:20
Met belangstelling de verschillende reacties gelezen. Ik vind een argument van 'sterker staan als twee partijen in bestuurlijk verband' best wel zwaar wegen. Verder: samen spelen op een bepaalde dag levert nu al ruimteproblemen op. Dat is lastig. Een integratie van dames- en herenteams in de clubhuisomgeving is me niet zo opgevallen, dus hierin zie ik (nog) geen meerwaarde. In mijn jongere jaren wel in mixedteams gespeeld. Heb dat altijd wel als prettig ervaren. Als een fusie hiertoe leidt, sta ik daar wel voor open. Overall zou ik eerst eens kijken of er organisatorisch voordeel is te halen en of die noodzaak er is.
Reply
Pieter van Noord
9/10/2019 16:20:06
Als de organisaties gezamenlijk meer acceptatie internationaal oplevert, de efficiency en effectiviteit op een hoger plan kunnen worden gebracht, zou ik altijd JA zeggen.
Reply
Karel van Nunen
9/10/2019 16:24:39
Mijne heren,
Reply
Arthur Nutbey
16/10/2019 13:34:02
Goed verwoord Karel. Mee eens.
Reply
Bart Coenraads
9/10/2019 17:00:24
Geen enkel bezwaar tegen het samengaan.
Reply
Peter Riemslag
10/10/2019 13:44:17
Voor onze club zie ik alleen maar nadelen. Meer lawaai en minder zitplaatsen binnen en buiten het clubhuis. Minder kleedlokalen voor ons ( 220 man) Grotere drukte aan de bar want deze dames drinken niet zoals wij bier maar verschillende drankjes wat weer extra gedoe geeft na de wedstrijden. Kleinere clubs komen in de toekomst niet meer in aanmerking gezien het aantal velden. Dus Venlo , Voorne etc. komen dan niet meer in beeld. Al met al dus alleen maar nadelen. Ik vind het altijd zo gezellig met de boys onder elkaar. Laten we dat zo houden en er verandert al zoveel in deze wereld. .
Reply
Henk Rouwendal
11/10/2019 01:35:33
NB19/18 - pag. 2 Fusie
Reply
Geert Wierenga
11/10/2019 11:46:42
Ik ben warm voorstander voor de fusie. In Nederland zijn de clubs niet anders en zo moet het ook zijn. Ik heb een jaar in Engeland gespeeld waar het allemaal gescheiden is en dan merk je het beperkende effect op het organiserend vermogen, op je invloed bij instanties en vooral de sfeer binnen de club. Ik vind dat we de abnormale situatie van nu zo snel mogelijk moeten veranderen in een normale en dus fuseren.
Reply
Gerald Cramer
11/10/2019 18:29:36
Anno 2019 mag deze kwestie echt geen issue meer zijn. DUS natuurlijk moet de fusie met Dames 55+ en Heren 60+ er gewoon komen!!!
Reply
Rinus van Dorresteijn
12/10/2019 13:38:22
Voor mij geen probleem om met de dames 55+ samen te gaan is alleen maar gezelliger.
Reply
Joop Jaspers
12/10/2019 13:51:38
Ik ben voor de fusie. Uit het oogpunt van "normalisatie". Ik hockey al ruim 70 jaar in "MIXED" hockeyclubs. Zo is onze hockeywereld nu eenmaal georganiseerd.
Reply
Peter van den Oetelaar
13/10/2019 22:41:18
Het niveau van de reacties kan mij niet imponeren; de onderbouwing, met name van de voorstanders, is zwak.
Reply
Benno van Krogten
14/10/2019 14:44:39
Mijn angst is dat er Catalonische, Baskische en Brexiaanse splitsingen gaan ontstaan binnen onze club. Laten de "verliezers" tijdens de jaarvergadering hun verlies manmoedig ondergaan en over gaan tot de orde van de dag.
Reply
Peter van den Oetelaar
14/10/2019 15:24:05
Beste Benno
Reply
maurits Blanson henkemans
14/10/2019 18:29:19
Het lijkt me prima en gezellig om de dames er bij te halen.
Reply
Hans van de Kamp
15/10/2019 00:29:00
M.i. moeten wij eerst de vraag stellen zijn er redenen die nu dwingen tot een fusie. Zo niet, dan is er sprake van een wens tot fusie..
Reply
Jan Herman
15/10/2019 10:06:24
Bezint eer ge begint !
Reply
Fred Savrij Droste
15/10/2019 10:40:22
Als ik het goed begrijp dan is de MHN de door de KNHB geaccepteerde partij voor het afvaardigen van o.a. D55+ teams.
Reply
Arthur Nutbey
15/10/2019 12:51:11
Ik vind het heel belangrijk dat het karakter en de sfeer van de OLW's gehandhaafd blijven. De dames 55+ zijn er van harte welkom mits het aantal velden en kleedkamers en de ruimte van het clubhuis dat toelaten. Nauwe samenwerking, bestuurlijk en organisatorisch, is logisch en verstandig, prima, maar of daar een fusie voor nodig is vraag ik me af.
Reply
Jan Herman
15/10/2019 18:17:17
Arthur, je had het, wat mij betreft, niet treffender kunnen brengen. PAT = geen PAT stelling, maar een Playing Apart Together stelling !
Reply
Pieter van Seventer
16/10/2019 11:00:34
heren ik ben mijn hockey leven begonnen bij de trim waar gemengd hockeyen de regel is. Dat geeft voordelen aangezien al te fanatieke hockeyers werden afgeremd in hun fanatisme. Daarom ben ik voorstander van een fusie en van gemengde elftallen met een aparte competitie. De organisatorische voordelen spreken voor zich, zeker internationaal gezien, de financiele gevolgen dienen uiteraard zorgvuldig uitgewerkt te worden
Reply
Hans Kaufmann
16/10/2019 17:19:59
Ben niet principieel tegen, maar maak wel bezwaar uit praktisch oogpunt. Het is nu al zo druk, dat het met name in de koude periode voor de teams die als laatste spelen vrijwel onmogelijk is om een plek te vinden. En laten we wel wezen, voor velen van ons is het sociale zeker zo belangrijk als het hockeyen. Dus wat mij betreft weer splitsen. Laten de dames maar ergens anders spelen.
Reply
Theo Ellenbroek
16/10/2019 17:43:03
Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zeker de vrouwelijke. Iedere hockeyclub is overigens gemengd, wat lopen we achter. Jammer dat het Bestuur niet zelf al met een positief voorstel komt. Het is niet alleen heel erg efficiënt, een vereniging, maar ook volstrekt uit de tijd om nog te willen blijven hangen in een besloten heren sociëteit gevoel. Ik weet niet of ik lid blijf als er een meerderheid zich prettig voelt bij een mannen onder elkaar clubje en zich niet wenst te integreren / te emanciperen. Dat wij hier voor nog een weblog voor moeten organiseren, is om je erg voor te schamen. Er kan geen enkele werkelijk reden bedacht worden om niet tot een gemende vereniging te komen. De vrouwen zijn al veel verder en zijn unaniem voor. Het wordt tijd voor een vrouw als voorzitter.
Reply
Benno van Krogten
16/10/2019 20:50:22
Theo, zoals ik al eerder heb aangegeven ben ik het met je eens. Teleurgesteld ben ik in je dreiging met het opzeggen van je lidmaatschap van onze mooie club. Als ieder dat zou doen dan blijven er weinig leden over in onze club na de ALV. Foei Theo, accepteer je eventuele "verlies" manmoedig, want we zitten niet te wachten op een schisma.
Reply
Hans van de Kamp
17/10/2019 14:45:40
Theo, je hebt nummer 999 en je bent, voor mij, een bijzonder nummer. Net 2 jaar lid en je gaat, in grote bewoordingen, vertellen wat voor clubje" wij zijn als niet tot een fusie besloten wordt. Je typeert de huidige sfeer in onze unieke hockeyvereniging als "een besloten herensociëteit" gelet op jouw woorden "blijven hangen in" .
Hans van de Kamp
17/10/2019 15:01:28
Benno, in mijn onderstaande reactie op Theo heb ik jou in de laatste alinea ook naamgenoot van hem genoemd. Foutje.
Jan Matthijssen
19/10/2019 23:20:18
Mijn eerste gedachte was: waarom een fusie tussen twee volstrekt ongelijke, in ieder geval qua ledenaantallen, clubs. Ik heb nu alle bovenstaande reacties gelezen en ben het volledig met Arthur eens.
Reply
Hans van den Bosch
21/10/2019 12:12:57
Om bij die Adams te blijven. Wat is ons probleem dan? Of lossen wij een probleem voor de Dames op?
Reply
Jan Gast
21/10/2019 13:53:48
Bestuurlijk zie ik weinig voordelen (alleen minder bestuurders nodig)
Reply
Fredo Bokhorst
22/10/2019 02:16:08
Met het einde van mijn nu 76 jarige hockey ervaring in zicht, gemotiveerd derde helft speler en voor de eerste keer op een blog, wil ik een bijdrage proberen:
Reply
Feiko Feijtes
22/10/2019 12:16:28
“Tast de bron van ons bestaan vooral niet aan”
Reply
Felix Metselaar
22/10/2019 18:40:02
Veel goede reacties. Die van Carl Adams spreekt mij zeer aan. Laten we proberen te kwantificeren: wat zijn de voordelen en wat zijn de de nadelen van een fusie zijn. Discussiepunt zou ook nog kunnen zijn: moet de naam van de NHC veranderen? Persoonlijk ben ik een warm voorstander van een verregaande samenwerking tussen de Heren en de Dames.
Reply
Ernst van der Wiele
22/10/2019 21:16:20
Ik zou nog geholpen worden bij mijn voorbereiding van mijn antwoord op de vraag over 'het nemen van stappen in de richting van...' als ik kan beschikken over de ongetwijfeld aanwezige schriftelijke toelichting bij de door het bestuur van de 55+-dames gestelde fusievraag. Ik hoop daar informatie te vinden over aspecten als: aanleiding, reden, verwachtingen, relevante achtergrondgegevens, wenselijk geachte ingangsdatum, bij voorkeur te bewandelen tijdspad, inbreng van resterend goederen na opheffing. .
Reply
Ad van Dongen
28/10/2019 11:34:31
De nadelen van fusie zijn grotendeels de nadelen van een te groot aantal deelnemers aan de OLW's, niet van het verschil tussen mannen en vrouwen.
Reply
Dick Bellinga
28/10/2019 16:11:39
55+ is een vrij klein clubje en daardoor kwetsbaar bij uitvallen van een voortrekker(s).
Reply
Frank
28/10/2019 16:22:31
Helemaal mee eens gewoon fuseren.
Reply
28/10/2019 17:21:52
Iedereen die de club een goed hart toedraagt en graag een potje wil hockeyen is welkom, geen onderscheid in sexe of .
Reply
Kest Huijsman
28/10/2019 17:37:10
Na pas een jaar lid te zijn, waag ik mij toch maar een een reactie op een eventuele fusie.
Reply
Paul Köster
28/10/2019 22:01:23
Voor of tegen een fusie beslissen gaat over afwegen van nut en noodzaak.
Reply
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Auteurs BlogHuib Preij / Fred Mente ArchievenCategorieën |